سبد خرید 0 تومان
تفاوت مایکروفر با مایکروویو و سولاردام یک بار برای همیشه

تفاوت مایکروفر با مایکروویو و سولاردام یک بار برای همیشه

1401/01/15 |
با پیشرفت تکنولوژی در طراحی و ساخت فرهای جدید، نگرانی برای تهیه غذا در مدت زمان کم، از بین رفته است. 
 
حتما برای خرید لوازم آشپزخانه این سوال در ذهن شما پیش آمده است که چه تفاوتی بین مایکروفر و مایکروویو وجود دارد؟ مایکروفر، مایکروویو و سولاردام کارهایی مانند گرم کردن، پختن، تنوری کردن انواع غذاها را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند. دستگاههای فر قدیمی با  گاز شهری کار می‌کنند که دمای آن‌ها تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد قابل تنظیم است.
 
برای فهمیدن تفاوت بین مایکروفر  و مایکروویو ابتدا باید تعریفی جامع از این دستگاهها داشته باشیم تا بتوانیم به مقایسه آنها بپردازیم. 
 
 مایکروویو دستگاهی است که مجهز به المنت تابشی و گرمکن با اشعه لیزر می‌باشد.
در مایکروویو امواج با فرکانس بالا و طول موج‌های کوتاه به غذاها می‌تابد. این امواج در سطوح مواد غذایی جذب می‌شوند و باعث گرم شدن پخت سریع  مواد غذایی می‌شوند.
 
مایکروفر دستگاهی که انواع قابلیت‌های مایکروویو را داراست و چند آپشن جدید مانند چند نوع حرارت‌دهی به آن اضافه شده است. از جمله قابلیت‌های افزوده شده مایکروفر می‌توان حرارت سه‌بعدی و کانکشن فن و گریل از پشت را نام برد.
 
مایکروفر
 

 کدام دستگاه بهتر است؟ مایکروفر یا مایکروویو

در خرید این دستگاه‌ها باید ببینید چه چیزی دقیق نیاز شما را برآورده می‌سازد. اگر غذاها را به شکل آبکی یا در حالت گریل  برایتان اهمیت دارد و سرعت خیلی بالا برایتان اهمیت نداشته باشد، بهتر است از مایکروفر استفاده نمایید. 
 
در مقابل اگر سرعت بالا و گرم شدن سریع و یخ زدایی غذا برایتان مهم است مایکروویو برایتان مناسب‌تر است.
 
خرید مایکروفر
 

 تفاوت ماکروویو با ماکروفر؟

 
اصلی‌ترین تفاوت ماکروفر با مایکروویو در نوع فرایند پخت و پز می‌باشد. به این صورت که ماکروفر از دما و گرما برای پخت استفاده می‌کند. در حالی که ماکروویو علاوه بر دما و گرما، از اشعه نیز استفاده می‌نماید.
 
 
در ماکروفر می‌توان از ظروف فلزی استفاده کرد. اما این کار در مایکروویو امکان‌پذیر نیست. حتی اگر قسمت کوچکی از ظرف فلزی باشد باز هم نباید داخل ماکروویو قرار بگیرد.
 
باز بودن در مایکروفر ضرری برای افراد داخل محیط ندارد. در حالی که این کار  در ماکروویو باعث ایجاد خطراتی برای مصرف‌کننده می‌شود.
 
یکی از مهم‌ترین معایبی که توسط متخصصان تغذیه برای ماکروویو بیان می‌شود، مضر بودن امواج آنهاست. طبق آخرین تحقیقات، امواج ساطع شده در مایکروویو از امواج وای فای کمتر است. تنها در صورتی که این امواج در گوشه‌ای  از یک محیط جمع شده باشند، ممکن است برای بعضی از افراد مانند زنان باردار و کودکان مضر باشد.
 
 در مایکروفر برای حرارت غذا از هیتر استفاده می‌شود و به خاطر تابش یکنواخت حرارت می‌توان غذا را به راحتی پخته می‌شود.
 
با مایکروویو غذا با سرعت بالا گرم‌ می‌شود. غذاهایی مانند گوشت و ماهی در مدت زمان بسیار کوتاهی نسبت به مایکروفر،  فر و گاز طبخ می‌شود. سرعت پخت در مایکروویو به خاطر ایجاد حرکتات یکنواخت در غذاست.
 
در مایکروفر، غذا  به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد و ممکن است غذا هم به خوبی گرم نشود. خصوصا  گرم کردن غذاهای آبکی به سختی انجام می‌پذیرد. اما یکی از خصوصیات مهم مایکروفر مغز پخت شدن بیشتر غذا به علت سرعت کمتر است. 
 
 یکی از مزایای مایکروویو این است که غذا را بسیار سریع‌تر گرم می‌کند.مثلا اگر بخواهید غدا را در ماکروویو به صورت آب‌دار طبخ نمایید، ماکروویو از پس این کار بر نمی‌آید زیرا مولکولهای آب را تا حدی بخار می‌کند و غذا را به صورت خشک پخت می‌کند. 
 
تفاوت مایکروفر و مایکروویو
 

مایکروفر گران‌تر است یا ماکروویو؟

 
قیمت خرید هر یک از دستگاه‌ها  با توجه به نام برند و تعداد آپشن‌هایشان متفاوت است. اما به طور کلی قیمت ماکروویو  گرانتر است. همچنین  در صورت خرابی  مایکروویو به تخصص و  هزینه بیشتری برای تعمیر نیاز  دارد. 
 

سولاردوم وارد می‌شود!

 سولاردام ترکیبی از فناوری مایکروویو و امواج گرمایشی نور است. در سولاردام همان سیستم مایکروویو وجود دارد اما المنتهای نوری به آن اضافه گردیده است. در سولاردام هیتر نوری تعبیه شده است که با امواج نورانی و گرمای بسیار بالا در عمق مواد غذایی نفوذ می‌کند.
در کف محفظه پخت سولاردام نیز چند هیتر سرامیک و هالوژنی تعبیه شده است که امواج نورانی را از سمت پایین به سمت مواد غذایی می‌تاباند. به وسیله این قطعات،  غذا  هم  از پایین گرم و هم گریل می‌شود. در سولاردام  دمای پخت مواد غذایی در پنج دقیقه به ۳۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. 
 
سولاردام
 
سرعت بالای پخت در سولاردام باعث می‌شود که سرعت پخت تا سه برابر مایکروفر المنتی و یک و نیم برابر مایکروویو انجام شود. بالا بودن سرعت پخت باعث می‌شود که مواد مغذی در داخل غذا بیشتر حفظ شود.
 
سولاردام برنامه‌های کامل‌تری برای پخت انوع غذاها مانند پیتزا، لازانیا، پیراشکی، انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها دارد. در حقیقت برنامه‌های اتومات و پیش فرض متنوع پخت انواع غذاها و شیرینی‌ها در سولاردام ، کار را برای پخت و پز راحت‌تر کرده است. در حالی که در مایکروویو برای پخت غذا باید خودتان تنظیم‌ درجه را یاد بگیرید.
 
یکی از مهم‌ترین مزایای سولاردام این است که آب مواد غذایی را تبخیر نمی‌کند. به همین علت در سولاردام غذا حالت خشک و سفت پیدا نمی‌کنند و مواد غذایی به همراه ویتامین‌ها و مواد معدنی حفظ می‌شود. در حالی است که در مایکروویو فقط غذاهای خشک طبخ می‌شود. 
 
یکی از مزایای مهم مواد غذایی پخت شده در سولاردام این است که از طعم و کیفیت بهتری برخوردارند. علاوه بر آن سرعت پخت غذا و سرعت گرم کردن در سولاردام نسبت به مایکروویو بالاتر است.
 

کانوکشن چیست و چه کاری در مایکروویو و سولاردام انجام می‌دهد؟

 
کانوکشن نوعی فن است که باعث می‌شود حرارت به وجود آمده در همه جا پخش شود. کانوکشن باعث می‌شود مواد غذایی با چهار برابر سرعت نسبت به اجاق معمولی گرم شود. 
 

 توصیه‌هایی جهت خرید و استفاده از این دستگاه‌ها

به طور کلی استفاده بیش از حد از این دستگاه‌ها برای پخت و پز توصیه نمی‌شود. استفاده مدام از سولاردام و مایکروویو باعث افزایش کلسترول خون و کاهش هموگولوبین می‌شود.
 
برق مصرفی در سولاردام، بیشتر از مایکروفر و مایکروویو است. همچنین قیمت سولاردام گرانتر است. در انتخاب اندازه دستگاه دقت کنید زیرا به هر میزان دستگاه بزرگتر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار است و برق مصرفی آن نیز بیشتر است. توصیه می‌شود که قبل از خرید سراغ دستگاهی بروید که از توان مصرفی مناسبی برخوردار باشد و دارای برچسب انرژی باشد.
 
بهترین ظروف برای استفاده در این دستگاها ظروف سرامیکی، پیرکس، آلکوپال و برخی از ظروف پلاستیکی مخصوص با علامت مایکروویو هستند. ظروف پلاستیکی معمولی در مایکروویو و سولاردام آب می‌شوند. استفاده از فویل‌ها و ظروف فلزی باعث ایجاد جرقه و آتش سوزی می‌شوند. در استفاده از ظروف دقت نمائید که لبه ظروف با رنگ‌های فلزی تزیین نشده باشند.
 
در صورت خراب شدن جداره‌های پلاستیکی بین درب و  اتاقک یا شیشه موج‌گیر، به هیچ عنوان دستگاه را روشن نکنید و تعمیر آن را به تعمیرکاران بسپارید.
 
 بعد از هر بار استفاده کردن داخل دستگاه را تمیز نگه دارید و ذرات سوخته و پرت شده در داخل دستگاه را  پاکسازی کنید. 
 
برای تمیز کردن واشر درزگیر از سیم ظرفشویی و اسکاچ استفاده نکنید. با استفاده از یک پارچه نرم آن را تمیز نمایید.
 
هیچ گاه درب ظروف مواد غذایی داخل دستگاه را محکم نبندید، بلکه فقط به طور مناسب درهای ظروف غذا را رویشان قرار دهید تا از پاشیدن محتویات غذا در داخل دستگاه جلوگیری نمایید. توجه داشته باشید که محکم بستن درب غذا ممکن  است باعث انفجار و ترکیدگی در محفظه شود.
 

 


دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟